Friday, October 29, 2010

DUNIA : MAKSUD DARI SUDUT ZAHIR DAN BATIN

Bermula segala Kun itu zahirnya [mem]perdayakan; tiada hakikat baginya daripada sekira-kira zahirnya; dan batinnya ibarat kerana iaitu tempat memandang segala Haqaiq al-Haqaiq daripada Ghona' dan Baqa' bagi TuhanNya; dan Faqir dan Fana' bagi hamba.
  • Maka nafsu itu mengetahui ia kepada zahir[per]dayanya, maka suka bagi wujudnya dan duka bagi ketiadaannya;
  • dan hati itu menilik ia kepada batin ibaratnya, maka suka bagi ketiadaannya dan duka bagi wujudnya;
seperti segala hal orang-orang dahulu apabila datang dunia atas mereka itu maka kata mereka itu dosanya telah disegerakan akan balasnya, dan apabila jadi Faqir atas mereka itu, maka kata mereka itu sebaik-baik tanda orang yang sholeh.

Makna KUN di sini adalah merujuk kepada apa sahaja yang masuk di bawah "kejadian". Dunia dan segala isinya adalah KUN;

  • Harta, pangkat, kedudukan yang tinggi, anak-pinak, kemudahan dan apa sahaja yang dimiliki mereka hatta diri mereka sendiripun adalah juga masuk dalam KUN ini,
  • Alam barzakh, alam ghaib, syuga, neraka malah apa sahaja yang ajib-ajib serta nikmat-nikmat yang disediakan di alam sana adalah termasuk juga dalam makna KUN ini.
Pendek kata, apa sahaja asalkan ianya sesuatu "kejadian" maka pada satu pihaknya, kita katakan mereka sebagai KUN.

Bila ianya sesuatu yang berupa kejadian, maka sudah tentu sekali ada penzhohirannya. Tanpa penzhohiran, apakah ada lagi sesuatu yang lain yang boleh dijadikan tanda bagi wujudnya sesuatu kejadian itu??? Dengan itu sesuatu kejadian(KUN) itu mesti ada penzhohirannya. Bila dizhohirkan, maka ia dinamakan sebagai KUN. Ia zhohirnya dengan penuh keindahan dan rupa yang menarik sekali. Mata bisa terpukau pada kehebatan dan kecantikkannya. Telinga bisa terhibur dengan kelunakan suara-suara dan bunyian dalam KUN. Hati bisa terpikat dengan sesuatu yang manis, lazat dan menyelesakan.

  • Tengok orang bergaya dengan kereta mewah dan rumah besar, ahli dunia mana yang tidak terpikat.
  • Punya isteri cantik, anak-cucu yang berjaya, hati mana yang tidak senang
  • Punya pangkat tinggi, kedudukan dan kemuliaan, jiwa mana yang senang.
  • Dan selebihnya lagi;
    • Dapat Melihat menembusi alam ghaib, hati mana yang tidak seronok
    • Dapat bercakap, dan berhubung dengan makhluk-makhluk lain, sudah cukup untuk menyatakan kehebatan diri yang ada.
    • Dapat membuka perbendaharaan rahsia Allah, hingga tahu saat dan ketika sesuatu yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku, siapakah yang tidak kagum dengannya.
    Semuanya itu adalah KUN . Dan sememangnya KUN itu dizhohirkan dengan sesuatu yang memperdayakan. Ianya memperdayakan pandangan dan tilikan hati seseorang hamba dengan segala bentuk keindahan, kesenangan, keselesaan, keseronokkan dan kegembiraan dan kehebatannya.

    ingin saya tegaskan disini;
    hati itu menilik ia kepada batin ibaratnya, maka suka bagi ketiadaannya dan duka bagi wujudnya

    yang menunjukkan fitrah hatinya yang sentiasa sedar akan tipu daya zhohirnya sesuatu; malah sentiasa menghadapkan pandangnnya kepada hakikat di sebalik sesuatu penzhohiran KUN. Pada KUN, diambilnya iktibar, pengajaran, petunjuk yang boleh menetapkan pandangannya akepada Yang Ampunya Wujud. Dengan fitrahnya yang suci ini sudah tentu sekali,
    • Hati tidak suka pada keseronokkan jika ianya semata-mata keduniaan
    • Hati tidak suka pada kehebatannya yang semata-mata berbentuk keduniaan
    Sebaliknya,
    • hati itu amat suka apabila tiada apa-apa nikmat yang berbentuk keduniaan padanya;
    • Sukanya hati bila miskin tanpa harta kerana mudah terselamat dari tipu daya dalam mengambil dan menggunakannya;
    • Sukanya hati bila hina dan dhoif, kerana bisa terselamat dari tipu daya kemuliaan dan kekuasaan diri;
    • Sukanya hati ketiadaan keramat-keramat yang mencarik adat, kerana bisa terselamat daripada tipu daya "dakwa" pada hal atau maqam.
    Demikianlah rupanya keinginan dan kesukaan hati yang sentiasa ingin menjauhkan daripada sebarang habuan keduniaan. Hati yang selamat dan sejahtera daripada tipu daya sebagaimana yang menjadi perhiasan dan pakaian orang-orang Sholeh yang terdahulu.

    Sebagai rumusan, maka segala dunia dan keduniaan KUN itu adalah Zulamah kegelapan serta sesuatu yang melalaikan hamba daripada "jalan" yang hakiki. Sesungguhnya ditegaskan lagi sekali bahawa nafsu dan sesuatu yang lalai itu tidaklah pernah ia ingin, mahu dan "boleh" melihat hakikat sekali-sekali. Mereka termasuk dalam kejadian "Al-kun Wal-Fasad" tidak sebagaimana Qalbun atau Ruh yang dijadikan dari "urusan Ketuhanan".

    Dengan kerana itulah, apabila Qalbun melihat kepada sesuatu KUN atau Agyar, pandangan dan tilikannya tidak pernah berbeza dengan hakikat Wajibal Wujud(Ain Al-Haq). Dengan itu tidak dipandang sekali-kali melainkan Allah Jua Yang Maha Meliputi KewujudanNya.


    2 comments: